torsdag 1. november 2007

Sa noen jobb?

Når man har klart å finne veien til kontoret, er det på tide å begynne å jobbe. Da min kollega og jeg kom ned hit i midten av september hadde vi ingen spesifikk arbeidsbeskrivelse, og vi ble enige med vår kontaktperson om å bruke den første måneden til å bli kjent med organisasjonen, for deretter å utforme vår egen arbeidsbeskrivelse. Denne første måneden har vært ganske så hektisk, og fylt med møter med ulike avdelinger, komiteer og andre instanser. Vi har blitt introdusert til de ulike programmene som drives av ungdomsavdelingen, og har allerede deltatt på flere workshops med de frivillige i disse programmene. Det har vært en lærerik og nyttig introduksjonstid, og jeg føler nå at jeg har fått en viss oversikt over Libanon Røde Kors, og er bedre rustet til det videre arbeidet. Hurra! Så, hva skal jeg egentlig jobbe med her nede lurer sikkert noen på? Vel, fra hjemlige trakter er jeg jo vant til å ha en liten finger med i spillet på flere områder samtidig, og det ser ut til at dette kan bli en løsning også her. Gode vaner er som kjent vonde å bryte. Siden hele organisasjonen per tiden er inne i en omfattende strategisk planleggingsprosess, har vi i samarbeid med frivillige, ansatte og overordnede tatt en beslutning om å fokusere det meste av vår energi på den helhetlige planleggingsprosessen i ungdomsavdelingen, i stedet for å velge ut ett eller to spesifikke programmer eller ungdomssenter å jobbe med. Jeg både håper og tror at vi vil kunne få til mye bra sammen med de frivillige på dette feltet. Dette er det femte og siste året at Libanon og Norges Røde Kors utveksler ungdomsdelegater innenfor dette programmet, og det er viktig for alle parter at våre ressurser blir brukt på en mest mulig nyttig og bærekraftig måte. Organisasjonsutvikling er noe både jeg og min kollega har erfaring med og interesse for, så jobbmessig kan det se ut til å bli 8 svært spennende måneder fremover. Gleder meg!

Ingen kommentarer: